Velence után az ország déli részére látogatunk el, a városba amit hazánk második legnagyobb folyója szel ketté. Mindig örömmel írunk magyar projektekről, és ez most sincsen máshogyan. T-621 bemutatja nekünk Szegedet – A napfény városát!
Röviden bemutatnád a munkásságodat, hogyan, mikor ismerted meg az Omsit, foglalkoztál valamivel a szegedi pálya készítése előtt?
T-621:
Sokáig távoltartottam mindenféle Omsi-s közösségtől, csoporttól, és egyéb gyülekezőhelyektől, így sokan mezítlábasnak gondolhat (főleg azok, akiket pedig én gondolok zöldfülűnek ?), de ez nem így van. ?
Nagyjából 12-13 éve vagyok a buszszimulátorok világában. Alapvetően a VBuson és a GSM fórumon szocializálódottak táborát erősítem, megmosolyogtató milyen kis butácska játék volt, mégis mennyi minden készült hozzá, és milyen népes közösség alakult ki. Első munkásságaim is a VBus-hoz köthetőek, sok-sok festést kreáltam különböző járművekre az évek alatt.
Az utolsók között, szerintem kb. 2013. őszéig kitartottam mellette, bár ekkor már jóval kevesebb szabadidőm volt, mint azt megelőzően.
Még a GSM fórumon követhettem nyomon az Omsi 1 szárnypróbálgatásait, első kiegészítőket és a közösség reakcióját. Annyira nem fogott meg az első rész, csuklósok nélkül valahogy nem tűnt teljesnek; ráadásul a gépem sem volt túl acélos abban az időben.
A második rész már sokkal szimpatikusabb volt, készítettem saját szórakoztatásra több festést, volt több különböző tematikájú pályakezdeményem (Balaton-felvidék inspirálta városi, francia jellegű városi), de valami miatt mindig abbamaradtak, elvesztek, elengedtem őket.
Egy még mindig meglévő, jelenleg szünetelő fejlesztésű „Project Pécs” nevű művem volt egy nagyobb lépés, ezt, ha jól emlékszem 2016-ban kezdtem. Sok köze nincs Pécshez, inkább egy kevert, kicsit Budapestes, kicsit vidékies, hegyvidéki nagyváros, teljesen fiktívnek nevezhető szerintem.
Facebook oldaladon elég sok mindenről írtál már, miért erre a városra esett a választás, mik a terveid a pályával kapcsolatban?
T-621:
Igazából sok minden megfordult a fejemben, próbálkoztam így-úgy, mint már említettem, de mindig is motoszkált egy szegedi, vagy szegedi ihletésű pálya a fejemben.
Alapvetően két ok volt, amiért nem nagyon akartam belevágni:
Egyrészről, már akkor sem (2014) voltak olyan autóbuszvonalak Szegeden, amik ne találkoznának trolibuszvonallal, hát még manapság. Trolit meg nem tud a játék, így nem annyira akartam erőltetni.
Másrészt, a Tisza Volán/DAKK helyi járműparkjának egészen 2019. tavaszáig a gerincét a gázos Ikarus 260 és 280-as típusok adták. Rendes, négy bolygóajtós 280-as még mindig nem igazán készült (vagy csak én nem tudok róla) a játékhoz, amit még illett volna szegediesíteni (pl. különböző EMKE eszközök), és illett volna gázossá varázsolni. Mindenképp szerettem volna (és még mindig fenntartom ezt az elvem) olyan pályát, ami nem az alapértelmezett NL/NG szériát tartalmazza, vagy jobb esetben a Citarokat; gondoljunk bele, milyen volna mondjuk az X10, NL/NG-vel vagy C1-gyel?
Tavaly év végén Kajott Conectói adtak egy löketet az egésznek, átgondoltam, melyik járműnek milyen Omsi-beli megfelelője van, és mivel a flotta jórésze a játékban már megvan, így elérte azt a realisztikus szintet a dolog, hogy troli nélkül is szegedi hangulatú legyen. (A megmaradt 4-4 db gázos Ikarussal nem nagyon találkoztam ekkor már hónapok óta a városban (sőt, utoljára 2019. ősszel ültem az egyik szólón), hangosan csiripelték a madarak, hogy a téli szünet kezdetével befejezik a pályafutásukat, ebből végül 2020. tavasz lett.)
A leírás alapján a pálya elég sok járatot és területet foglal magába, van társad, aki segít az építkezésben, vagy mindent egyedül építesz?
T-621:
Kaptam már eddig is segítséget, hangok, objektumok, tanácsok, belső információk tekintetében.
Többen jelentkeztek építeni, objektumokat modellezni, és egyéb feladatokra, egyelőre nagy vonalakban vázoltam számukra, hogy miről van szó. Jelenleg egy koordinálást, kommunikációt, esetleges egymásnak való segítségnyújtást megkönnyítő Discord-szerveren dolgozok, így mindenki számára átláthatóbbak a feladatok, kevésbé magára hagyott érzése van a segítőimnek.
A felsorolt járatok alapján mennyire valós vonalvezetésre és környezetre számíthatunk, hány százalékban lesz valós menetrend a pályán?
T-621:
Maga a vonalvezetés valós, térképalapra dolgozok mindenhol, igyekszem minél inkább tartani az arányokat, itt-ott persze vannak szándékos és talán véletlen eltérések (ez utóbbiak eddig nem tűntek fel). Ami a való életben 48 perc és 19 km, az a játékban is pont ugyanannyi. Szintben van egy kis egyszerűsítés, hogy ne kelljen minden utcát lejtetni valamerre, egészen apró meredekségekkel; de az a néhány érezhetően emelkedős utca megvan.
A villamospótló vonalak lesznek valószínűleg kissé mások, mint valójában – a való életben elég ritkán fordul elő teljes vonalhosszon történő pótlás.
Környezetnél igyekszem minél inkább pontosan dolgozni, de egyszerűsítések itt is vannak, de törekszem arra, hogy a Google utcaképpel összevetve nagyjából ugyanazt lássuk.
Maga a menetrend 100%-ban valós, az összes helyi vonal minden jelenleg (2021. október) közlekedő járatát tartalmazza. Természetesen valamennyi különböző menetrendi szerkezetre, így tanítási munkanap, nyári tanszüneti munkanap, szombat, vasárnap, ünnepnap. Hasonlóan ügyelek a közszolgáltatási szerződés 24-es mellékletében foglalt járműkapacitási előírásra, azaz, hogy mely vonalon mely indulások, amik kötelezően csuklós autóbusszal teljesítendők.
Egyedi meghirdetés szerint közlekedő céljáratok is (pl. az Olimpiai Központhoz közlekedő 40C, vagy a Mindenszentek környékén közlekedő 12-es jelzésű vonal járatai) vannak. Tervezem a december 24-i menetrendet is megvalósítani, ahogy az új év hajnalán is közlekednek majd a kék-fehér hópihés menetrendi tájékoztatóban meghatározott járatok. Folyamatosan naplózom a menetrendi változásokat (a járványhoz kapcsolódó rendeletek miatt volt mindenféle ritkítás, szüneteltetés, sűrítés), ezek mind bekerülnek majd.
Egyes speciális vonalak, ahol több útvonal van, és valamihez kötött az útvonal, az Omsi korlátai miatt vannak egyszerűsítések, általánosítások (pl. „Ünnepnapokon – Auchan áruház zárva tart” ≈ ünnepnap vagy „hetek első tanítási napját megelőző nap” ≈ tanév tartama alatti vasárnap). Bizonyos kronológiai eseményeknél lehetnek eltérések (pl. a Szeged International Airshow esetében a való életben a céljáratokat az Szkt bonyolítja önjáró trolikkal, nálam a Volánbusz intézi, más útvonalon).
A fordák nem valósak (egyébként is negyedévente újat generálnak), de értelemszerűen vannak benne valós „részek”, szerkezetek; és hasonlóan átszerelős-forgós műfaj, mint a való életben. Déliváltásos (egész napos) és osztott szolgálatok közül lehet majd válogatni. No meg az éjszakaiak, amiket alapértelmezetten valamely nappali fordához csapnék hozzá, de az elmúlt 1 év legalább 4 menetrendje miatt, egyszerűbben implementálható, ha külön fordaként választhatóak.
Lesznek valós és fiktív kronologikus események (különböző vasúti átjáró lezárások egy-egy hétre, teljes útzáras utcafelújítás), amik érintik egyes vonalak útvonalát.
Egy ekkora pályán, ahol vannak belvárosi, valamint külvárosi részek, elég sokrétű környezettel találkozhatunk. Van olyan rész, ami nehézséget, gondot okozott az építés során?
T-621:
Külvárosi magánházas, panelos, ipari területek viszonylag könnyen utánozhatóak hangulati szempontból, ezekkel egész gyorsan is lehet haladni. Egyes apróságok (pl. bejáróépítés, kerítésépítés) még hátra vannak a már ilyen jellegű „kész” területeken.
Belvárosi rész természetesen sokkal nehezebb dió, sok mindennek kell stimmelni, nem nagyon mászhat el semmi, különben elcsúsznak az arányok egy-egy háztömb hosszán.
Amivel viszonylag sokáig kínlódtam, az a Belvárosi híd mindkét hídfője. Ezt még mindig nem érzem tökéletesnek.
Milyen AI járművekkel találkozhatunk a pályán, mire számíthatunk a pálya gépigényével kapcsolatban?
T-621:
Mint már említettem, tulajdonképp a helyi flotta nagyrészének van Omsi-beli megfelelője, ráadásul többnyire AI-képes is. A „RIR” szériát Kajott euro 6-os Conectója helyettesíti (Morphi hangmodjával szerintem elég jól utánozza az ittenieket), a szóló Volvo 7000-esek (JAW széria) és a csuklós Volvo 7700A (KKT széria) Kajott Jelcz csomagjában lévő járművek pótolják; az NDV széria C1G-vel kerül helyettesítésre, mint AI, mint vezethető jármű, természetesen elkészülnek majd a megfelelő festések hozzá. Minden más, a helyi üzemegységben lévő járműnek (Urbino 12, Citaro CNG G, Conecto G, Citywide) van Omsis megfelelője.
A jövő évben érkező 8 db villanybusz és 10 db CNG kocsi egyelőre még mindig titok (bár az utóbbi nem különösebben kérdéses), valamilyen formában ezek is le lesznek reagálva.
A helyközi 5024 és 5025-ös vonalak járművei sárga C1 és C1G járművek lesznek, nem igazán találtam elfogadható gépigényű, járműveket, így esett ezekre a választás.
Az Szkt részt tekintve alapvetően, csak buszokkal fog működni.
Mivel a buszflottájuk Citarókból áll, így a megfelelő festések el fognak készülni; annyi módosítással, hogy a valójában fekvőmotoros járművek állómotorosak lesznek – így mindenkinek egyszerűbb lesz szerintem. Mivel több járműre lesz szükség az Szkt részéről, mint amivel valójában rendelkeznek (10 db), így a rendszámmezők folytatva lesznek, így biztosítva a megfelelő számú járművet a villamospótló járatokra és a trolibuszvonalakra.
Természetesen lesznek különböző AI listák, hogy mindenki a gépének, és a „járműparkjának” megfelelő játékmódot megtalálja.
Gépigény tekintetében kettősségre kell készülni. A külsőbb részeken a gyengébb gépek is vígan elfutnak majd, a belső részeken lehetnek problémák, különösen ott, ahol több AI jármű tartózkodik egyidejűleg. De a gyengébb géppel rendelkezők is meg fogják találni a számukra ideális vonalakat, és az ideális időszakokat. Villamosok ezért sem fognak közlekedni, sem AI-ként, sem vezethetőként.
Jelenleg milyen készültségű a projekt, mi az, ami még hátra van és mi az, amit már magad mögött tudhatsz?
T-621:
Méretéből adódóan, olyan 25%-ra mondanám. Ha a kezdeti elképzelés szerint nézem, amikor még csak a Belvárosi hídon a 2016. június 15. előtti menetrend szerint átmenő vonalakat terveztem (60, 60Y, 70, 71 (jelenleg 71A), 72 (jelenleg 72A), akkor kb. 60-70%-os.
Alapvetően „kívülről befelé” haladok az építkezés során, nagyon hangulat, kedv (és persze idő) függő, hogy épp mit csinálok. A lakott kertvárosi területekre az egész pályán jellemző, hogy nem 100%-os készültségűek, valahol csak bejárók hiányoznak, valahol akár a növények is stb. A lakótelepekkel, ipari és külterületi részekkel viszonylag gyorsan tudok haladni, de kedvfüggő mikor mit csinálok. Van, amikor hetekig csak a majdani Addons mappába szánt forda pdf-eket írogatom, máskor kicsit reszelgetek a fordákon, vagy a hof fájlokat fejlesztem tovább.
Rengeteg minden van még hátra, a közeljövőben szeretném, ha elkezdődne a lámpaszkriptek írása, erre, ha minden igaz, már van segítőm.
Az oldal történéseit nyomon követhetitek a projekt Facebook oldalán, ahol mégtöbb képet és leírást is találtok a pályáról.
Köszönjük, hogy végigolvastátok interjúnkat, további Kellemes hétvégét kívánunk nektek!